lördag 26 december 2009
Vad tycker svenskar egentligen om invandring?
Från Bergh lånar jag följande diagram, som i sin tur är från statsvetaren Marie Demker. Idag presenteras en Sifo-undersökning om svenskars inställning till invandring som är intressant och som ligger i linje med forskningsrapporter.
"En majoritet av svenskarna (56 procent) svarar ja på frågan om invandringen under de senaste 20 åren i huvudsak varit bra för Sverige. Däremot ansåg 30 procent att invandringen varit negativ och 14 procent var tveksamma eller svarade att de inte visste."
På integrationsbloggen relateras till en internationell undersökning som belyser inställningen till invandring i Europa och Nordamerika. Slutsatsen är att "den ekonomiska krisen har haft liten effekt på attityderna till invandring och i alla länder är stödet för permanent invandring större än för temporär arbetskraftsinvandring".
Media
Svd Sydsvenskan
torsdag 17 december 2009
Visst är chefen viktig för integrationen!
"Sådan chef, sådan anställd" är rubriken på en rapport från IFAU. Att chefens bakgrund styr rekryteringen är föga förvånande. Men forskningsresultaten har tydliga implikationer för hur fler utrikes födda ska komma in på arbetsmarknaden.
Resultat: "Det visar sig att chefer med invandrarbakgrund i större utsträckning anställer personer med invandrarbakgrund än vad svenskfödda chefer gör. Det märks mest på de minsta arbetsplatserna och bland egenföretagarna. Sambandet är starkare i privat än i offentlig sektor, men finns i alla branscher."
Eva Mörk på Ekonomistas drar följande, mycket rimliga, slutsatser: ”För att lyckas med integrationen av invandrare på arbetsmarknaden kan det alltså vara ide att börja i toppen och med hjälp av lämpliga politikåtgärder underlätta för invandrade att nå högre positioner i företagen och även stimulera egenföretagande bland invandrare.”
Tidigare inlägg på samma tema:
Region Skåne startar försök med anonyma ansökningar
Jimmy Åkesson har också ett ansvar
onsdag 16 december 2009
Planka.nu är ett hot mot kollektivtrafiken!
Att planka är ett moraliskt och förkastligt beteende. I förlängningen utgör det ett hot mot kollektivtrafiken i Skåne eftersom biljettintäkterna är en förutsättning för att vi ska ha täta avgångar och hög standard på bussar och tåg. Organisationen planka.nu åker snålskjuts på de lydiga medborgare som betalar och gör rätt för sig.
Kollektivtrafiken är viktig för att vi ska klara de stora klimatutmaningar som vi står inför. I framtiden vill vi att kollektivtrafiken ska fördubbla antalet resenärer. Det kräver stora investeringar i kollektivtrafiken. Därför har Region Skåne exempelvis köpt in 49 nya pågatåg för 2,2 miljarder kronor. Både skattemedel och avgifter betalar för framtidens kollektivtrafik. Om skåningar plankar faller kollektivtrafiken. Jag vill att kollektivtrafiken ska vara attraktiv och jag inser att det därför måste vara möjligt för de med mindre medel att använda den. Därför har vi infört en studentrabatt, se här och här
Media
Sydnytt
Skatten på biogas försvinner: Ett steg i rätt riktning.
Igår förelog Finansdepartementet att biogas ska befrias från skatt, se här. Det är positivit att regeringen är beredd att satsa ordentligt för att stimulera klimatsmarta lösningar. Att skattebefria biogasen är ett utmärkt sätt att öka produktionen och konsumtionen av denna miljövänliga energikälla. Förslaget har stor betydelse för Skåne där biogasproduktionen är den mest framträdande i landet, se tidigare inlägg här
Förslaget från Finansdepartementet kommer mycket lämpligt. Igår fattade regionstyrelsen beslut om att göra en omfattande utredning av förutsättningarna för ett finmaskigt nätverk för leverans av biogas i Skåne. Genom att öka tillgängligheten av biogas hoppas vi samtidigt öka konsumtionen av detta miljövänliga bränsle,
måndag 14 december 2009
Tack för stöd i Folkpartiets provval
lördag 12 december 2009
Biogasuniversitet till Skåne?
Nästa naturliga steg är att involvera regionens universitet och högskolor för att ta reda på hur framställningen och användandet av biogasen kan utvecklas. En högskoleutbildning som utbildar personal inom biogasteknologi bör därför startas på någon av våra skånska högskolor. På så vis får industrin tillgång till kompetent personal, till exempel när det gäller processoperatörer.
Imorgon medverkar jag på ett seminarium i Köpenhamn om hur användandet av biogas kan minska klimatpåverkan. Med aktiviteterna under toppmötet vill vi visa att:
- Tekniken kring biogas redan finns. Det är bara att sätta igång arbetet.
- Politiken måste visa vägen. Genom att ställa krav på Skånetrafiken och andra verksamheter i Region Skåne att bli fossilfria skapas en inhemsk efterfrågan som lägger grunden för en utveckling av biogasbranschen.
fredag 11 december 2009
Ingångna avtal ska hållas: även för sjuksköterskor
torsdag 10 december 2009
Om livstestamente i Ekot
onsdag 9 december 2009
Egenansvaret får inte glömmas bort i klimatdebatten
- Jag har radikalt minskat min konsumtion av nötkött, till förmån för fisk.
- Jag använder nästan aldrig bil för korta resor inom Lund och åker ofta kollektivt om jag ska till och från Malmö. När jag väl kör bil kör jag en hybridbil, som har mycket mindre klimatpåverkan. (Innan jag blev regionråd var jag med i en bilpool, det kan jag verkligen rekommendera).
måndag 7 december 2009
ESS- hur skapar vi ett nytt Silicon Valley?
- Utveckla destination Lund NE. Under bygget av anläggningarna kommer vi att försöka göra området till ett besöksmål riktat till skolklasser och medborgare för att skapa ett intresse kring forskning och teknik. Det är viktigt i tider när de tekniska utbildningarna har svårt att attrahera ungdomar.
- Kartläggning av internationella skolor. Forskare från andra länder ska kunna lita på att det finns bra lösningar för deras barn.
- Skapa en mottagarorganisation för de som kommer hit. Det handlar om aktiviteter som gör det enkelt att komma in i samhället och som bidrar till att människor vill stanna i Skåne/Sverige och/eller får en positiv bild av Öresundsregionen.
- Infrastruktur kopplat till ESS/MAX IV. Vilken infrastruktur är nödvändig för att vi ska kunna dra nytta av anläggningarna? Det handlar om spårvagnstrafik i Lund för att hantera trafiksituationen lokalt. Det handlar om att säkerställa Kastrups framtid, så att det finns en närhet till en internationell flygplats. Men det kan naturligtvis finnas andra infrastruktursatsningar som är nödvändiga.