tag:blogger.com,1999:blog-8068587928351259148.post4700814716059175847..comments2020-12-19T05:30:46.451+01:00Comments on Mats perspektiv: Utmaningar för kollektivtrafiken i SkåneAnonymoushttp://www.blogger.com/profile/13338445774004591907noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-8068587928351259148.post-63350110273522545692011-01-17T14:15:35.629+01:002011-01-17T14:15:35.629+01:00Tack för förtydligande. Det är riktigt att vi till...Tack för förtydligande. Det är riktigt att vi tillsammans äger kollektivtrafiken. Därför tycker jag att det är bra att det sker en generös tillämpning av resegarantin, i linje med vad EU:s förordningar stipulerar. <br /><br />Det behövs en ökad medvetenhet om att resenärerna (med all rätt) har rätt till kompensation när en utlovad produkt inte levereras. <br /><br />Jag uppmanar dig (och alla andra) att skicka in eventuella anspråk på kompensation till Skånetrafiken. Det sker en individuell bedömning av ärendet. <br /><br />Som flitig resenär känner jag igen din bild av överfulla tåg. En hel del av detta har handlat om att resandet har ökat i en takt som ingen hade förväntat sig. För några år sedan (innan plattformarna förlängdes i Eslöv, Lund, mfl) kunde man helt enkelt inte köra med tillräckligt långa tåg. När väl plattformarna var färdigbyggda (längre) kunde man inte köra tillräckligt många tåg (på grund av kapacitetsbrist i väntan på Citytunnneln). Flera politiska beslut har tagits för att vi nu under 2011 ska ha en kollektivtrafik med fler turer, längre tåg för att just undvika att man "står som sillar på varandra".Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/13338445774004591907noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8068587928351259148.post-57643762669244832242011-01-14T10:03:14.803+01:002011-01-14T10:03:14.803+01:00Förändrade spelregler är när man köper en tjänst o...Förändrade spelregler är när man köper en tjänst och får en annan. Vi som köper månadskort köper tjänsten “Resa enligt utlovad tidtabell” och inte vad vi fick “Resa enligt söndagstrafik under 14 dagar”. Extra intressant är när man kan sätta en sluttid för denna förändrade tidtabell. <br /><br />Det som är mest anmärkningsvärt I skånetrafikens hantering av kaoset är att man på hemsidan plötsligt skrev att resegarantin inte gäller. Det kan man nog hävda att det aningen var ett smart sätt att minska antalet inskickade ersättningskrav eller ett rent brott mot Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1371/2007 av den 23 oktober 2007 om rättigheter och skyldigheter för tågresenärer.<br />Om man tittar på konsumentverket så är det rätt tydligt vilka rättigheter man har vid förseningar och inställda tåg som även ska gälla för pendeltåg och regionståg<br />http://www.konsumentverket.se/sv/resor/Tag/Forsenade-och-installda-tag/<br /><br />Om ni nu fick kompensation för uteblivna tåg och det är vi resenärer som lider av det borde inte då kompensationen gå vidare ner till oss på något sätt. På linjen Kävlinge → Malmö som jag har rest med nästan varje dag sedan sommaren 2010 så har jag sett tågpersonalen till slut ursäkta sig för att tågen konstant var för korta med följd att alla inte kommer med och de som kom med mer fick ett resande liknande japanska tunnelbanan där man trycks in och inte kan röra sig. Senare på sommaren så blev ursäkten i högtalarna längre och nu berättar man att det finns en lista över vilka linjer som man tar tågset från om det är bris och att Kävlinge → Malmö tydligen var väldigt högt på listan. Vagnsbristen är med andra ord inget nytt problem nu på vintern, snarare så borde det minska då det finns både nya och gamla tåg. <br /><br />Återigen, någon har gjort en dålig upphandling eller kravspecifikation av underleverantörer och det är vi som resenärer som lider av det. Detta måste åtgärdas så snart som möjligt. <br /><br />Underfyndigt i historien är att det är vi själva som kollektivt äger Skånetrafiken via skattesedeln. <br /><br />(ber om ursäkt om du fick förra kommentaren flera gånger, satt på ett (försenat) tåg och skrev på och det syntes inte om det skickade eller inte)Patrik Bengtssonhttps://www.blogger.com/profile/03463690051494483020noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8068587928351259148.post-45197836274811257282011-01-13T13:18:42.452+01:002011-01-13T13:18:42.452+01:00Patrik,
Jag skiljer såklart på sak och person. V...Patrik, <br /><br />Jag skiljer såklart på sak och person. Vi har medvetet en generös tillämpning av resegarantin, det är en av förklaringarna till att det är fler utbetalningar, tillsammans med fler förseningar givetvis. Det tycker jag är viktigt att hålla fast vid. <br /><br />Vilka förändrade spelregler syftar du på? Hänger inte riktigt med. Det är flera faktorer som tyvärr verkar i samma riktning. I december var problemet att Trafikverket inte klarade av att hålla igång banorna (växelfel, mm) och nu när vädret har lugnat sig är problemet att det inte finns tillräckligt med Öresundståg för att bedriva full trafik.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/13338445774004591907noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8068587928351259148.post-71355650625836724602011-01-12T17:04:12.861+01:002011-01-12T17:04:12.861+01:00Mitt inlägg summerar mer än ditt inlägg. Problemen...Mitt inlägg summerar mer än ditt inlägg. Problemen måste delas in i flera hanterbara delar där Banverket och underhållet av spår och infrastruktur är en del. Jag tror nog att alla som har berörts nu i vinter kan skilja på detta och andra problem. <br /><br />Jag och flera med mig är nog mest besvikna på svikna löften om tjänst och för lite information dels i akuta situationen där man står på en kall station och inte vet när man kan komma hem eller till jobbet. Men också informationsflödet från de som man har köpt tjänsten från. Än mer förvånad blir man när man plötsligt ändrar spelreglerna och planlägger en försämring fram till ett satt datum utan att för delen komma med ursäkt eller kompensation. Än mer förvånad bli man när man också utan mer info tar bort resegarantin även från en redan markant försämrad tjänst. Jag vet inte vilken annan bransch som man skulle kunna göra detta och komma undan med det. <br /><br />Ledsen att du hamnar i skottlinjen men det riktas naturligtvis mot rollen och inte personenPatrik Bengtssonhttp://www.instar.senoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8068587928351259148.post-12650366314145974992011-01-12T16:39:46.515+01:002011-01-12T16:39:46.515+01:00Hej Patrik,
Det är precis de problem med informa...Hej Patrik, <br /><br />Det är precis de problem med information som du beskriver som jag tycker är det största problemet. Jag har en rad tankar som jag hoppas kunna få gehör för under de kommande åren som ordförande i nämnden, bla trafikinof i realtid. <br /><br />Hoppas inte att jag gav intrycket av att jag skyller på Trafikverket, inte alls min avsikt, vi har ett gemensamt ansvar (Skånetrafiken, Trafikverket och entreprenörer) att sätta resenärens behov i centrum. <br /><br />Det hela försvåras av att vi saknar leverans av de 49 pågatåg som Region Skåne har köpt. Även om vi får ett skadestånd för den uteblivna leveransen påverkar det möjligheten att bedriva full trafik och gör fordonssidan mer känslig.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/13338445774004591907noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8068587928351259148.post-66101729899791848132011-01-12T13:40:20.034+01:002011-01-12T13:40:20.034+01:00Det är en för tillfället otacksam uppgift som du h...Det är en för tillfället otacksam uppgift som du har tilldelats. <br /><br />Informationen verkar inte stämma för varken smartphone eller de informationssystem som finns på stationerna pendlar dagligen och har erfarenhet av bägge. Det klagas mycket på banverket idag och det har väl sin merit men det är inte banverket som har tågen på service utan där handlar det om upphandlingar som uppenbarligen inte har rätt kravspecifikation eller så har man leverantörer som inte uppfyller åtagande. <br /><br />Visst får man acceptera att det är problem när det är snö, men varför ska man acceptera att man fortfarande betalar lika mycket för en utlovad tjänst så som vi som köper månadskort fått göra och sedan lida av förseningar till och från jobb. Snön bör bara påverka en dag eller två inte flera veckor.<br /><br />Jag tycker inte att det har varit så bra information och för den delen så hade det varit berättigat med status och ursäkt skickat till alla som har registrerat sig på "Mina sidor", det är också ett alldeles utmärkt ställe att komma med en kompensation till oss resenärer. <br /><br />Förslag på Åtgärder: <br />1. Se över informationskanalerna<br />2. Kompensera för utebliven tjänst (nej, att skicka in en blankett för varje resa är inte vad jag menar - det är inte kundservice)<br />3. Se över tågen och underleverantörernas åtagandePatrik Bengtssonhttps://www.blogger.com/profile/03463690051494483020noreply@blogger.com