tag:blogger.com,1999:blog-8068587928351259148.post5198305656273669347..comments2020-12-19T05:30:46.451+01:00Comments on Mats perspektiv: Nya utmaningar som ansvarig för kollektivtrafiken i SkåneAnonymoushttp://www.blogger.com/profile/13338445774004591907noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-8068587928351259148.post-28619615467716895632010-10-25T21:19:48.510+02:002010-10-25T21:19:48.510+02:00Thomas,
Jag är i grund och botten skeptisk till ...Thomas, <br /><br />Jag är i grund och botten skeptisk till att konkurrensutsätta kollektivtrafiken. Erfarenheten från England talar inte direkt för att det blir bra. Utvecklingen i den skånska kollektivtrafiken (fördubbling i antalet resenärer på 10 år) tyder på att man kan komma långt utan konkurrens, under förutsättning att man som regional huvudman sätter resenären i fokus och har som tydligt mål att öka antalet resenärer. <br /><br />Jag är på kort sikt inte särskilt bekymrad över Skånetrafikens möjlighet att använda "överskottet" från storstadsområden till satsningar på gelsbygd. Det finns nämligen ingen möjlighet att öka utbudet av trafik på spåren (spårkapaciteten har nått taket) och kunderna är nöjda med regionbussarna och har därmed inga skäl att byta till annan operatör. <br /><br />I Skåne tror jag inte att den nya lagen har så stor inverkan. I alla fall inte på kort sikt.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/13338445774004591907noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8068587928351259148.post-2753464517578077252010-10-25T19:50:44.202+02:002010-10-25T19:50:44.202+02:00Grattis Mats, och kämpa på! Bra programförklaring ...Grattis Mats, och kämpa på! Bra programförklaring - tillsammans med dina övriga kolleger i RTN och KTN ska vi i kommunerna, förhoppningsvis uppbackade av våra lokala politiker, få den på hjul. Mvh, Daniel Svanfelt/Malmö stadAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8068587928351259148.post-26954996112834042252010-10-25T12:22:09.513+02:002010-10-25T12:22:09.513+02:00Hej!
Intressanta ståndpunkter. Jag är nyfiken på ...Hej! <br />Intressanta ståndpunkter. Jag är nyfiken på hur du ställer dig till den nya kollektivtrafiklagen som träder i kraft 2012. Den kommer ju innebära att Skånetrafiken mister en stor del av intäkterna på "vinstbringande" linjer, dvs busslinjer som inte behöver subventioneras genom landstingsskatten. Dessa linjer bekostar ju till viss del "förlustbringande" linjer, främst på landsbygden. Hur ska Skåne kompensera den inkomstminskningen? Ska man höja biljettpriserna (och därmed riskera att förlora ännu fler intäkter), höja skatten eller minska ambitionsnivån?Thomas Nnoreply@blogger.com