I dagens
Sydsvenska Dagbladet driver man tesen att priserna över Öresundsbron är dyrast
i Europa. Men jämförelsen haltar en aning.
Det är naturligtvis inte helt
rimligt att jämföra resan Göteborg-Stockholm med Malmö-Köpenhamn. Öresundstågen
över bron har flera olika syften: arbetspendling, ökad tillgänglighet ut i
världen genom goda förbindelser till Kastrup och fritidsresor för att knyta
ihop Sverige och Danmark.
Det betyder att vi bör se sträckan Malmö – Köpenhamn som en del av
kollektivtrafiken och inte som fjärrtåg. Det är därför vi har satsat på
ett mycket starkt utbud, med 10 minuters trafik i rusningstid, för att möta
resenärernas behov och för att få till en bra arbetspendling. För
arbetspendlaren finns det särskilda periodkort, ett månadskort på sträckan
Malmö –Köpenhamn kostar 1900 kr (48 kr/resa). För att uppmuntra arbetsresor är
det med andra ord en medveten strategi att priset är betydligt lägre på dessa
resor än på fritidsresor. För den som är en frekvent resenär i
kollektivtrafiken i allmänhet utgår dessutom en rabatt och då är kostnaden 84
kr.
Dessutom ingår
biljetten i ett helt system, du kan åka med din biljett till Köpenhamn på
stadsbuss och Metro och detsamma gäller för den som har köpt sin biljett i
Köpenhamn och har behov av att åka i Malmö. Det gäller inte för den som har
köpt en SJ-biljett mellan Göteborg och Stockholm.
Utgångspunkten är att
leverera en resa som uppfattas som prisvärd. När Skånetrafiken frågar
resenärerna vad som är viktigt svarar resenärerna att det är attraktiva
restider, många avgångar och tillförlitlig trafik som gör att resenärerna
tycker att det är prisvärt att åka med tågen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar