Idag medverkar jag på Trivectors seminarium ”Har vi råd att fördubbla
kollektivtrafiken? Har vi råd att låta bli?”
I Skåne har vi genomfört en
fördubbling av resandet i kollektivtrafiken under de första 10 åren på
2000-talet. När vi nu ska göra detta ännu en gång kräver det nya angreppsätt
och verktyg, "fördubbling 2.0".
I Skåne är idag kollektivtrafikens marknadsandel
omkring 25 procent av alla motorburna transporter. För att nå fördubblingsmålet
ännu en gång krävs aktiviteter som ändrar folks vanor och beteende och därmed
locka människor som idag väljer andra färdmedel att åka med kollektivtrafiken.
Att få till ett ändrat beteende är
lika viktigt som nya pågatågstationer och busslinjer. Vi kan bygga hur
attraktiv infrastruktur som helst, men om inte människor som idag tar bilen får
ökad kunskap och insikt om hur det är att åka kollektivt kommer inte
infrastruktursatsningar att ge resultat i form av ökat resande.
Därför har vi sedan något år
tillbaka börjat med riktade kampanjer/aktiviteter till bilister, exempelvis det s k pendlarexperimentet. Sedan en tid tillbaka riktar vi helt individuellt anpassade
utskick och aktiviteter till människor som flyttar, där vi ger erbjudanden och
individuellt utformad information om resmöjligheterna från just den
orten/stadsdelen.
Det senaste exemplet på aktivitet
inom "fördubbling 2.0" är den aktivitet som ägde rum under några
helger i maj där den som har periodkort hos Skånetrafiken har haft möjlighet
att ta med en vuxen och tre barn kostnadsfritt under lördagar och söndagar. Syftet
är att göra vardagsresenären mer nöjd, men också att locka in nya resenärer
till kollektivtrafiken.
Resultatet med kampanjen, som jag kommer att
presentera på dagens seminarium, är över förväntan. Av omkring 100 000
periodkortskunder har 10 000 (!) personer valt att ta del av kampanjen. Totalt
har över 22 000 nya resor genomförts kopplat till kampanjen, varav 16 000 vuxna
och 6000 barn.
Jag tycker att detta visar på att
det fungerar att prova nya grepp för att få fler att ställa bilen, vilket är
helt nödvändigt om vi ska klara målet om fördubbling.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar