måndag 19 oktober 2009

Jimmy Åkesson har också ett ansvar.

Igår kommenterade jag Sverigedemokraternas kongress, se här
Idag förtydligar partiledaren Jimmy Åkesson sin syn på Islam och muslimer på Aftonbladets debattsida

"Muslimer är vårt största utländska hot" säger Åkesson i sin artikel som är en dräpande anklagelse fylld med generaliseringar om vad muslimer tycker och tänker. Islamologen Jan Hjärpe menar att det är hets mot folkgrupp, se här. Det är jag inte rätt person att bedöma. Men det är klart att byter vi ut ordet muslim till en annan grupp så börjar vi onekligen att göra våra kopplingar.

I debattartikeln är Sverigedemokraterna tydliga med att muslimer inte är välkomna till Sverige. Jimmy Åkesson gör nämligen ingen skillnad på extremism (islamism) och troende muslimer som kör buss (för att använda en stereotyp), utan pratar om muslimer i allmänhet i Sverige. Det går inte att bunta ihop alla till en klump på Sverigedemokratiskt maner.

Jag är inte förvånad av tonen. Min politiska motståndare i Region Skåne och tillika partisekreterare i SD, Björn Söder, har från Regionfullmäktiges talarstol använt ord som "massinvandring", "islamisering" och "hotet från det mångkulturella".

Jag tror tyvärr att det här spär på känslan av "vi" och "dom" i det svenska samhället. Retoriken svärtar ner på alla invandrare i Sverige, oavsett om man är troende muslim eller inte.

När jag skriver på bloggen om invandringsfrågor brukar jag alltid få ett antal mejl från läsare, de flesta med andemeningen att jag inte förstår att det finns en konspiration i världen som drabbar oss i Sverige.

Media