Idag träffar undertecknad den danske trafikministern Hans Christian Schmidt (V) med anledning av hans förslag att kapa Öresundstågstrafiken så att resenären till Danmark behöver byta i Lund eller Malmö. Se tidigare inlägg här
Givetvis kommer även frågan om situationen för DSB First att diskuteras.
Hur är det egentligen med punktligheten?
- Under perioden 2009 – 2011 har punktligheten (definierat som rätt tid + 3.59 minuter) varit ganska likartad i båda riktningarna. Mot Danmark är punktligheten i genomsnitt 73,4 % och mot Sverige är punktligheten 74,2 % under perioden.
- Punktligheten har periodvis varit sämre från Damark (2009) och tidvis sämre från Sverige (2010). Men under de perioder då punktligheten från Danmark varit sämre har vi inte skickat arga brev till våra politiska kollegor i Danmark.
Hur har det sett ut under mars månad?
- Summeras alla förseningsminuter på alla tåg när de passerar mitt på Bron var tågen i snitt under mars månad från Sverige 3 minuter försenade och från Danmark 2,4 minuter försenade. Det är alltså små skillnader när vi nu lämnar vintern bakom oss.
- Det går åt rätt håll. Punktligheten mot Danmark har ökat från 69 % till 75 % under perioden januari – mars. Hittills i april är utfallet ca 80 %. Punktligheten mot Sverige har ökat från 72 % till 88 % under perioden januari – mars. Hittills i april är utfallet ca 88 %.
- Det går att klara det uppsatta målet. Såväl den 29 mars och 5 april var över 90 procent i rätt tid mot Danmark.
Vilka åtgärder har vidtagits?
Det är framförallt två åtgärder som är viktiga:
1) Det finns sedan februari ett bemannat reservtåg (2 tågsätt) i Malmö som sätts i trafik vid försening som är större än 6 minuter när tåget anländer Lund. På så sätt undviker vi att Malmöpendlaren drabbas av förseningar från Blekinge och Halland.
2) Det andra är att de snabbare Öresundstågen prioriteras före pågatåg, så att de inte ska behöva bli ännu mer försenade av de långsammare pågatågen.
Ministern skriver i sitt brev att tågtrafiken borde brytas i Malmö eller Lund så att resenärer från norr får byta för att ta sig till Danmark. Men det är just mellan Malmö och Lund som tågen ofta förlorar tid. Det är här problemen är som störst, på grund av bristande kapacitet och att Citytunneln ännu inte är kopplad till Ystadbanan. Det sker flera åtgärder för att förbättra kapaciteten mellan Malmö och Lund, t.ex. 4 spår mellan Malmö och Arlöv. Ministerns förslag löser därmed inte grundproblemet. Dessutom bryter det mot tanken om ett enhetligt och sammanhållet system.
De åtgärder som genomförts och återstår att genomföra bedöms räcka för att nå målet om 90% punktlighet till 1 juni. Vi kommer på mötet presentera att det går bättre och utförda och planerade åtgärder för att nå bättre punktlighet. Resenären från Helsingborg, Älmhult eller Kristianstad ska inte behöva byta i Sverige för att ta sig till Kastrup eller Köpenhamn.
Media
http://www.sydsvenskan.se/danmark/article1441697/Skarpt-tonlage-om-DSB-First.html
SvaraRaderaAngående eventuell konkurs. Trafikministern närmar sig väl den rimliga lösningen i artikelns sista stycke, när han menar att statliga DSB inte kan köra utomlands. Om jag inte missminner mig så hanterades det tidigare genom att personalen byttes av. Tågen äger vi ju i relation till trafikmängd.
Mattias,
SvaraRaderaHelt korrekt.
Det är bättre att personalen byts av än att resenären tvingas byta. Så fungerade trafiken över bron i början på 2000-talet. Så fungerar det idag på sträckan Danmark-Kalmar, där SJ trafikerar sträckan Alvesta-Kalmar och DSB First resterande del. Resenären sitter kvar och personalen byter av varandra.