Den statliga myndigheten Trafikanalys uppskattar
samhällskostnaderna för trängsel och förseningar i Skåne till mer än 1 mdkr
årligen. Att öka kapaciteten och förbättra punktligheten är en nödvändighet.
Men också att ta höjd för framtiden och det behov som framtidens resenärer har.
Region Skåne, Lunds kommun och
Trafikverket kommer därför att genomföra en gemensam förstudie av fyra
järnvägsspår hela vägen in till Lund (Flackarp-Högevall). Järnvägen i Skåne
lider i nuläget av stora kapacitetsbrister och mellan Malmö och Lund finns en
av Sveriges största flaskhalsar. Fyra spår mellan Flackarp och Lund skulle
därför ha positiva effekter för järnvägssystemet i hela södra Sverige.
Det finns sedan tidigare ett beslut
om att bygga fyrspår från Arlöv till Flackarp under 2014-2018). Genom att
genomföra en förstudie ökar möjligheterna att investeringen av fyra spår även
omfattar sista sträckan in i Lund (Flackarp-Högevall).
Fyra spår mellan Malmö och Lund
förbättrar kollektivtrafiken genom fler avgångar och bättre punktlighet. Det
ger i sin tur fler klimatsmarta transporter. Rent konkret möjliggör fyrspår
hela vägen in till Lund att vi i framtiden kan öppna en tågstation i
Klostergården.
Media
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar