tisdag 18 december 2012

Pendlarkampanj skapar klimatnytta i Skåne

Under två veckor i oktober och november genomförde Skånetrafiken en pendlarkampanj där 30 000 skåningar som till vardags inte åker tåg och buss fick möjlighet att prova på att resa under några veckor. 

Idag presenterades hur de som var med i kampanjen uppfattade kollektivtrafiken. Resultatet är upplyftande. 86 % upplevde att de blev väl bemötta ombord på bussar och tåg. Över 50 % av de som har använt sitt provåkarkort uppger att de kommer att resa mer efter provåkartiden jämfört med tidigare. Mest glädjande är kanske att 3 av 4uppger att de skulle rekommendera vänner och bekanta att åka med Skånetrafiken.

Varför en kampanj riktad till bilister? Anledningen är att nyckeln för att nå målet om fler och nöjdare kunder (med andra ord nå klimatnytta) är att kollektivtrafiken attraherar nya resenärer, som Sydsvenskan beskriver här. För att ta nästa steg behöver kollektivtrafiken nå en sådan status att vi ser fler män med slips och kvinnor med dräkt på tåg och bussar i Skåne. Idag har kollektivtrafiken i Skåne en marknadsandel på 25 procent och för att ta nästa steg behöver vi underlätta för människor som idag inte har kunskap om hur kollektivtrafiken fungerar och visa på att kollektivtrafiken fungerar och är bättre än sitt rykte. Och det sistnämnda bekräftas i den senaste mätningen av kundernas åsikter om kollektivtrafiken som visar att resenärerna är mycket nöjda. 

Men det finns områden som behöver förbättras. Information till resenärerna är ett sådant område, se aktuella frågor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar