Men det finns områden som behöver förbättras. Information till resenärerna är ett sådant område, se aktuella frågor
tisdag 18 december 2012
Pendlarkampanj skapar klimatnytta i Skåne
Under två veckor i oktober och november genomförde
Skånetrafiken en pendlarkampanj där 30 000 skåningar som till vardags inte åker
tåg och buss fick möjlighet att prova på att resa under några veckor.
Idag presenterades hur de som var med i kampanjen uppfattade
kollektivtrafiken. Resultatet är upplyftande. 86 % upplevde att de blev
väl bemötta ombord på bussar och tåg. Över 50 % av de som har använt sitt
provåkarkort uppger att de kommer att resa mer efter provåkartiden jämfört med
tidigare. Mest glädjande är kanske att 3 av 4uppger att de skulle rekommendera vänner och bekanta att åka med
Skånetrafiken.
Varför en kampanj riktad till bilister? Anledningen är att nyckeln för att nå målet om fler och nöjdare kunder (med andra ord nå klimatnytta) är att kollektivtrafiken attraherar nya resenärer, som Sydsvenskan beskriver här. För att ta nästa steg behöver kollektivtrafiken nå en sådan status att vi ser fler män med slips och kvinnor med dräkt på tåg och bussar i Skåne. Idag har kollektivtrafiken i Skåne en marknadsandel på 25 procent och för att ta nästa steg behöver vi underlätta för människor som idag inte har kunskap om hur kollektivtrafiken fungerar och visa på att kollektivtrafiken fungerar och är bättre än sitt rykte. Och det sistnämnda bekräftas i den senaste mätningen av kundernas åsikter om kollektivtrafiken som visar att resenärerna är mycket nöjda.
Men det finns områden som behöver förbättras. Information till resenärerna är ett sådant område, se aktuella frågor
Men det finns områden som behöver förbättras. Information till resenärerna är ett sådant område, se aktuella frågor
Etiketter:
klimatnytta,
kollektivtrafik,
pendlarkampanj,
prova på,
Skåne,
Skånetrafiken
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar