lördag 13 september 2014

Personliga vallöften: Jobben, skolan och kollektivtrafiken

Imorgon öppnar vallokalerna. I Dagens Nyheter skriver Behrang Behdjou mycket träffande varför man ska rösta och varför man bör kryssa "sin politiker":

"Jag finner påminnelsen angelägen, så här dagarna före valet, även om det på sätt och vis känns som ett annat sekel att säga det: gå och rösta. Du är viktig. Dina åsikter, tankar och drömmar betyder något. Du är någon. Kryssa en kandidat. Mejla politikern och förklara varför. Skriv: ”Du fick min röst för att jag vill att du under denna mandatperiod ska lyfta frågor som…” 

Jag söker ditt förtroende för att representera dig i Riksdagen och i Region Skåne. Jag kommer att stå upp för ett tolerant Sverige där bildning och rättvisa är ledord. Men jag kommer också kämpa för att bryta ner jantelagen; att den som tar initiativ, utbildar sig, startar företag, tar ansvar på jobbet också har rätt att behålla frukten av sin insats. 

Jag vill se ett samhälle där det betyder mindre varifrån du kommer och mer vart du är på väg. Därför ser jag med oro på att vi idag ser ett samhälle där ungdomar inte kommer in på arbetsmarknaden. Jobben är basen för vår välfärd och vårt välstånd. Att inte ha ett arbete innebär därför inte enbart ofrihet för den enskilde, utan är också en utmaning för samhället.

Jag vill arbeta för:
  
Jobben. Alla kan inte leva på bidrag, men alla kan bidra med något. Människor ska mötas av höga förväntningar på egen försörjning. Lärlingsjobb ger fler vägar till arbetsmarknaden.

Skolan. Klassresan börjar i klassrummet. Sveriges framtid blir inte bättre än våra lärare. Därför behövs högre löner och fler karriärvägar för lärare.


Kollektivtrafiken. Kollektivtrafiken är viktig för jobben och miljön. Rusta upp järnvägen så att tågen går i tid. Under de senaste åren har jag arbetat med att förbättra kollektivtrafiken i Skåne. Men fortfarande fungerar inte järnvägen som den ska och det kräver krafttag på nationell nivå. 


Jag prioriterar jobben, skolan och att tågen ska gå i tid därför att det handlar om viktiga framtidsfrågor för Skåne och Sverige. Jag söker ditt förtroende. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar