Utkast från artikeln:
"God kollektivtrafik och
infrastruktur är direkt avgörande för den enskildes möjligheter att hitta rätt
yrke och bostad. I de ekonomiskt svåra tiderna som vi
befinner oss i för tillfället är kollektivtrafiken än mer viktig för att
möjliggöra pendling till nya arbetstillfällen. När vart femte rekryteringsförsök i regionen
misslyckas, därför att Skånska arbetsgivare inte hittar rätt kompetens, är
kollektivtrafiken mycket viktig för att skapa en bättre fungerande arbetsmarknad."
"Men fortfarande är det alltför stora
problem med punktligheten järnvägen mellan Ystad och Malmö. Den bristfälliga tillförlitligheten beror på att
järnvägsunderhållet i Sverige har försummats under lång tid. Det får till följd
att infrastrukturen på Ystadbanan inte är anpassad till
dagens ökade behov när allt fler vill använda tåget. Sträckan är endast
enkelspårig med ett fåtal mötesplatser och ett fel i tidtabellen får
konsekvenser för punktligheten på hela sträckans tågtrafik. Det betyder också
att det inte är möjligt att erbjuda fler avgångar på vardagar i rusningstid,
även om det skulle finnas ett sådant resandeunderlag."
"Därför har Region Skåne tillsammans
med Trafikverket tagit initiativ till att utreda förutsättningarna för utbyggnad och utveckling av Ystadbanan genom två nya
mötesspår mellan Malmö- Ystad. Dessa skulle göra det möjligt att få till stånd
en bättre punktlighet och tillförlitlighet. Det kraftigt ökat tågresande på
sträckan ställer nya krav och förväntningar på kollektivtrafiken. Som resenär
ska man kunna lita på att tåget är i tid. Det kräver uthålliga satsningar på
järnvägen under en längre period. Tidigare har Sydöstra Skåne fått stå tillbaka
för satsningar i resten av Sverige när staten har fördelat medel till
infrastruktur. Det är nu hög tid för staten att även prioritera Sydöstra
Skåne."
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar