Idag presenterar Miljöpartiet ett förslag om att ge SJ
ensamrätt att bedriva tågtrafik. Förslaget innebär att ingen annan får bedriva
tågtrafik på längre sträckor. Ett förverkligande av förslaget innebär nådastöten
för de olika alternativ som idag finns för tågresenärer i Sverige. I Skåne
bedriver Veolia tågtrafik till Stockholm och Åre. Det är uppenbart att det s k
snälltåget når andra målgrupper än SJ genom att man erbjuder lägre, fasta
priser till den som finner sig i att resan tar längre tid än snabbtågen.
Ska man locka fler människor att ta tåget istället för
flyget på längre resor, inte minst mellan våra tre storstadsregioner, är det
avgörande med en utbyggd infrastruktur som får ner restiden. Beslutet om att
bygga ut ostlänken innebär kortare restider även för resenärer från Skåne. Och
en utbyggnad av stambanorna handlar just om att skapa attraktivare restider
mellan Malmö/Lund och Stockholm. Men man kan inte blunda för att resenärer också
lockas av att det finns olika typer av reseerbjudanden från olika trafikföretag.
Kritiken mot järnvägsskulden, att järnvägen inte håller den
kvalitet som vi förväntar oss, är berättigad. Här har politiker från många
olika läger ett ansvar. Inte minst Miljöpartiet, som stöttade Göran Perssons
många stadsbudgetar, har ett tungt ansvar för utvecklingen, även om man idag
inte vill kännas vid detta. Region Skåne har gått före genom att kräva nya
spelregler på järnvägen. Men svaret på frågan om en bättre järnväg är inte att
kräva att SJ får monopol, utan att satsa pengar på drift och underhåll och att
få till nya spelregler. Vi behöver fler spår, inte färre som vill bedriva trafik.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar