Som jag skrev i tidigare inlägg är det viktigt att det kostar att smutsa ned miljön, därav vikten av att ha högre skatter på koldioxid-utsläpp och behovet av att införa trängselavgifter i Malmö/Lund-området på sikt. Men kilometerskatt känns som ett trubbigt verktyg för att öka tågtransporternas andel. En liknande invändning framför den statliga myndigheten SIKA i en rapport
En invändning rör att de tekniskt avancerade lösningar, som behövs för att kunna beräkna exakta körsträckan, kan bli väldigt kostsamma. Det kan även bli svårt att beräkna skatten i det enskilda fallet. Och var drar vi gränsen för vad som ska räknas som tunga fordon? Ett trubbigt redskap som synes. Jag tror att det är bättre att ha kraftfulla generella verktyg som omfattar alla ( trängselavgifter, bensinskatter) framför selektiva åtgärder som riskerar att skjuta förbi målet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar