Idag presenteras Citytunnelns effekter på kollektivtrafiken i Skåne. Den förväntas ha en större påverkan på kollektivtrafiksystemet än vad Öresundsbron hade. Här kan man läsa exakt hur effekten blir i en särskild kommun. När beslutet om Citytunneln togs tänkte jag själv i termer av att det var ett "Malmö-projekt", men som framkommer ovan är effekterna mycket positiva i hela Skåne. Dessutom skapar tunneln en större kapacitet i hela tågsystemet i Södra Sverige. Till detta kommer satsningar på lokal busstrafik vid de nya stationerna (Hyllie, Triangeln) i Malmö som skapar hållbara transporter i Skånes största stad.
Den politiska utmaningen handlar nu om att förverkliga satsningarna (nya busslinjer, inköp av tåg, etc) för att förverkliga Citytunnelns potential. På så sätt når vi målen att minska vår klimatpåverkan och knyta ihop Skåne till en arbetsmarknadsregion.
Vilka postivia miljöeffekter har slopade tågstopp? Att ersätta med pågatåg som tar bra mycket längre tid och så är det kära Mats, att tid är viktigt och man väljer att köra bil istället.
SvaraRaderaHej,
SvaraRaderaDet är riktigt att en del tåg inte kommer att stanna i Eslöv och Höör mitt på dagen. För att få kortare restid på de längre sträckorna stannar färre Öresundståg i Eslöv och Höör utanför rusningstid. Under rusningstid sätts ett extra tåg in mellan Köpenhamn och Älmhult, som även stannar i Eslöv och Höör.
För pendlaren som i de flesta fall åker morgon och kväll blir det alltså en förstärkning. Kollektivtrafiken ska både ta hänsyn till korta "pendlingsresor" och längre resor i det tågsystem som finns i hela södra Sverige (Öresundstågen till Kalmar, Karlskrona och Göteborg).
Och det är mitt på dagen man oftast behöver åka...
SvaraRadera