torsdag 1 september 2011

Gräddfil för kollektivtrafik är bra oavsett om det är spårvagn eller buss

Idag skriver Jonas Eliason mfl i DN på temat att bussar är bättre än spårvagnar i Stockholm. Vi känner igen debatten sedan i somras när Bussbranschen och Volvo presenterade en rapport med en liknande slutsats, se tidigare inlägg här

Eliason mfl:
"Ge stombussarna den prioritet på vägen de var tänkta att få, och sätt in fler turer under rusningstrafiken. Högre prioritering för busstrafiken kan ge mycket stora förbättringar i rusningstrafik till en bråkdel av investeringskostnaden för spårväg. Dessutom går det att genomföra omedelbart, och inte 2030."

Det är helt riktigt att kritisera Stockholms stad för att man inte prioriterar busstrafikens framkomlighet i stadsrummet. En liknande kritik bör riktas mot Malmö där hastigheten för stadsbussarna är alldeles för låg. Men är bristande framkomlighet för bussen ett skäl för att buss alltid är bättre än spårvagn? Nej, inte alls. Erfarenheten från Lundalänken i Lund är just att en gräddfil för bussen leder till en kraftig resandeutveckling. Men erfarenheten är också att man kan kommer till en punkt när bussarna är i vägen för varandra och behöver en kollektivtrafiklösning mer högre kapacitet, som i det fallet stavas spårvagn.


Media: SvD DN

2 kommentarer:

  1. Bra där Mats. En kombination av trafikslag är nog den enda lösningen. Känns dumt att prioritera bort något för mycket eftersom det finns olika förutsättningar på olika ställen (även lokalt inom en stad) och dessuotm olika behov hos resenärerna.

    SvaraRadera
  2. De skillnader som lyfts fram är till mycket liten del avhängigt av valet mellan buss och spårvagn utan hänger samman med traditioner för respektive trafikslag.
    Att bussarna är i vägen för varandra vid hållplatser beror på att alla passagerare skall gå på och betala framme hos föraren på spårvagnar går man på genom alla dörrar.
    Att sätta kortläsare vid alla dörrar på bussarna skulle öka kapaciteten mycket då stoppen blir mycket kortare, ännu bättre blir det förstås om man slopar kortläsarna helt.
    En annan orsak är att busshållplatser ofta är kortare än hållplatser för spårvagn.
    Om buss-vägarna underhåls ordentligt så hoppar bussarna inte nämnvärt mer än spårvagnar.
    Det är fult möjligt att få en buss att följa en nedfräst el-slinga lika exakt som en spårvagn följer spåret på trånga gator.

    Argumenten för spårvagn verkar mest vara att det tvingar politiker att prioritera vissa sträckningar nu och i framtiden.

    Att välja teknik för att den låser framtida beslut verkar bakvänt. Då måste istället beslutsprocesserna göras mer långsiktiga.

    SvaraRadera