fredagen den 21:e januari 2011

Pinsamt att resenärer luras av felaktig information

Idag har jag träffat företrädare för Öresundstrafiken. Vi diskuterade bland annat frågan om bristande information i allmänhet och info-systemen på Malmö C i synnerhet. Artikeln "Motsägande besked lurar resenärer" beskriver träffande hur det automatiska systemet (gerda) ropar ut tåg som är inställda och inte kan hålla ihop systemet när förseningarna är många.

Jag har tidigare, på bloggen och i andra sammanhang, uttryckt frustration över den bristande informationen. Se även dagens Skånska Dagbladet med anledning av "nytt rekord i resegaranti"

Hur ska då problemen hanteras? Ett första steg är givetvis att på ett bättre sätt använda den nya tekniken så att människor utan Smartphone kan se aktuell tåginformation. Informationen finns bevisligen tillgänglig, den som har installerat applikationer som te.x. Tåglägen vet att så är fallet. Nästa steg är att samma information finns tillgänglig på perronger och bland tågpersonal (exempelvis genom att de utrustas med en smartphone).

Jag är helt övertygad om att Trafikverket gör sitt bästa för att hantera situationen. Men det är pinsamt att vi 2011 inte har bättre utvecklade system.

1 kommentar:

  1. Vad det gäller att leverera trafikdata så har Skånetrafiken varit duktiga, på siten http://www.labs.skanetrafiken.se/ finns med dokumentation om de API som finns att använda fritt.

    Men precis som du skriver så är det ytterst viktigt att denna data stämmer. Har en kollega som innan han gick hem kollade i iPhone appen och konstaterade att tåget var 7 min försenat och när han var framme så hade den varit i tid.

    SvaraRadera