onsdag 12 januari 2011

Utmaningar för kollektivtrafiken i Skåne


Som ny ordförande i kollektivtrafiknämnden i Skåne har jag direkt kastats in i frågan om problemet med tågtrafiken. Att intresset är stort och tongångarna höga visar att många använder kollektivtrafiken. Jag är djupt bekymrad över inställda avgångar och att tågen inte går i tid. Jag tror att de flesta resenärer kan leva med att det är svårt att komma fram med tågen när det är snö (det är ju svårt att cykla och köra bil också). Men den bristande information kan jag som resenär inte leva med. Jag har själv under de senaste veckorna sprungit mellan perronger när det funnits oklarheter från vilket spår tåget egentligen avgår. Sedan i måndags flyter stora delar av trafiken mycket bättre och med normal tidtabell, med undantag för Öresundstrafiken Malmö-Köpenhamn. Det beror på att var femte Öresundståg är på reparation, se Sydsvenskan

Det är i detta läge inte särskilt konstruktivt att leta syndabockar. Men har då ingenting gjorts de senaste åren? Visst har det gjort det. Inom ramen för det som kallas Kraftsamling Öresund har närmare en halv miljard kronor satsas för att få bättre punktlighet, se Kristianstadsbladet här och här Det är enkelt att konstatera att det inte har varit tillräckliga satsningar och haft de positiva effekter som förväntades. Jag är rädd att kollektivtrafiken i Skåne får sig en törn som kommer att kräva hårt arbete innan förtroendet är återställt, se här

När det gäller den bristande informationen är nästa steg att precis som man kan följa trafiken i realtid i sin smartphone ska man kunna göra det på perrongen. Då vet man när det försenade tåget har lämnat stationen och behöver inte stå på perrongen och vänta. Det är ett politiskt initiativ som jag kommer att ta inom kort.

Tidigare inlägg

Media

6 kommentarer:

  1. Det är en för tillfället otacksam uppgift som du har tilldelats.

    Informationen verkar inte stämma för varken smartphone eller de informationssystem som finns på stationerna pendlar dagligen och har erfarenhet av bägge. Det klagas mycket på banverket idag och det har väl sin merit men det är inte banverket som har tågen på service utan där handlar det om upphandlingar som uppenbarligen inte har rätt kravspecifikation eller så har man leverantörer som inte uppfyller åtagande.

    Visst får man acceptera att det är problem när det är snö, men varför ska man acceptera att man fortfarande betalar lika mycket för en utlovad tjänst så som vi som köper månadskort fått göra och sedan lida av förseningar till och från jobb. Snön bör bara påverka en dag eller två inte flera veckor.

    Jag tycker inte att det har varit så bra information och för den delen så hade det varit berättigat med status och ursäkt skickat till alla som har registrerat sig på "Mina sidor", det är också ett alldeles utmärkt ställe att komma med en kompensation till oss resenärer.

    Förslag på Åtgärder:
    1. Se över informationskanalerna
    2. Kompensera för utebliven tjänst (nej, att skicka in en blankett för varje resa är inte vad jag menar - det är inte kundservice)
    3. Se över tågen och underleverantörernas åtagande

    SvaraRadera
  2. Hej Patrik,

    Det är precis de problem med information som du beskriver som jag tycker är det största problemet. Jag har en rad tankar som jag hoppas kunna få gehör för under de kommande åren som ordförande i nämnden, bla trafikinof i realtid.

    Hoppas inte att jag gav intrycket av att jag skyller på Trafikverket, inte alls min avsikt, vi har ett gemensamt ansvar (Skånetrafiken, Trafikverket och entreprenörer) att sätta resenärens behov i centrum.

    Det hela försvåras av att vi saknar leverans av de 49 pågatåg som Region Skåne har köpt. Även om vi får ett skadestånd för den uteblivna leveransen påverkar det möjligheten att bedriva full trafik och gör fordonssidan mer känslig.

    SvaraRadera
  3. Mitt inlägg summerar mer än ditt inlägg. Problemen måste delas in i flera hanterbara delar där Banverket och underhållet av spår och infrastruktur är en del. Jag tror nog att alla som har berörts nu i vinter kan skilja på detta och andra problem.

    Jag och flera med mig är nog mest besvikna på svikna löften om tjänst och för lite information dels i akuta situationen där man står på en kall station och inte vet när man kan komma hem eller till jobbet. Men också informationsflödet från de som man har köpt tjänsten från. Än mer förvånad blir man när man plötsligt ändrar spelreglerna och planlägger en försämring fram till ett satt datum utan att för delen komma med ursäkt eller kompensation. Än mer förvånad bli man när man också utan mer info tar bort resegarantin även från en redan markant försämrad tjänst. Jag vet inte vilken annan bransch som man skulle kunna göra detta och komma undan med det.

    Ledsen att du hamnar i skottlinjen men det riktas naturligtvis mot rollen och inte personen

    SvaraRadera
  4. Patrik,

    Jag skiljer såklart på sak och person. Vi har medvetet en generös tillämpning av resegarantin, det är en av förklaringarna till att det är fler utbetalningar, tillsammans med fler förseningar givetvis. Det tycker jag är viktigt att hålla fast vid.

    Vilka förändrade spelregler syftar du på? Hänger inte riktigt med. Det är flera faktorer som tyvärr verkar i samma riktning. I december var problemet att Trafikverket inte klarade av att hålla igång banorna (växelfel, mm) och nu när vädret har lugnat sig är problemet att det inte finns tillräckligt med Öresundståg för att bedriva full trafik.

    SvaraRadera
  5. Förändrade spelregler är när man köper en tjänst och får en annan. Vi som köper månadskort köper tjänsten “Resa enligt utlovad tidtabell” och inte vad vi fick “Resa enligt söndagstrafik under 14 dagar”. Extra intressant är när man kan sätta en sluttid för denna förändrade tidtabell.

    Det som är mest anmärkningsvärt I skånetrafikens hantering av kaoset är att man på hemsidan plötsligt skrev att resegarantin inte gäller. Det kan man nog hävda att det aningen var ett smart sätt att minska antalet inskickade ersättningskrav eller ett rent brott mot Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1371/2007 av den 23 oktober 2007 om rättigheter och skyldigheter för tågresenärer.
    Om man tittar på konsumentverket så är det rätt tydligt vilka rättigheter man har vid förseningar och inställda tåg som även ska gälla för pendeltåg och regionståg
    http://www.konsumentverket.se/sv/resor/Tag/Forsenade-och-installda-tag/

    Om ni nu fick kompensation för uteblivna tåg och det är vi resenärer som lider av det borde inte då kompensationen gå vidare ner till oss på något sätt. På linjen Kävlinge → Malmö som jag har rest med nästan varje dag sedan sommaren 2010 så har jag sett tågpersonalen till slut ursäkta sig för att tågen konstant var för korta med följd att alla inte kommer med och de som kom med mer fick ett resande liknande japanska tunnelbanan där man trycks in och inte kan röra sig. Senare på sommaren så blev ursäkten i högtalarna längre och nu berättar man att det finns en lista över vilka linjer som man tar tågset från om det är bris och att Kävlinge → Malmö tydligen var väldigt högt på listan. Vagnsbristen är med andra ord inget nytt problem nu på vintern, snarare så borde det minska då det finns både nya och gamla tåg.

    Återigen, någon har gjort en dålig upphandling eller kravspecifikation av underleverantörer och det är vi som resenärer som lider av det. Detta måste åtgärdas så snart som möjligt.

    Underfyndigt i historien är att det är vi själva som kollektivt äger Skånetrafiken via skattesedeln.

    (ber om ursäkt om du fick förra kommentaren flera gånger, satt på ett (försenat) tåg och skrev på och det syntes inte om det skickade eller inte)

    SvaraRadera
  6. Tack för förtydligande. Det är riktigt att vi tillsammans äger kollektivtrafiken. Därför tycker jag att det är bra att det sker en generös tillämpning av resegarantin, i linje med vad EU:s förordningar stipulerar.

    Det behövs en ökad medvetenhet om att resenärerna (med all rätt) har rätt till kompensation när en utlovad produkt inte levereras.

    Jag uppmanar dig (och alla andra) att skicka in eventuella anspråk på kompensation till Skånetrafiken. Det sker en individuell bedömning av ärendet.

    Som flitig resenär känner jag igen din bild av överfulla tåg. En hel del av detta har handlat om att resandet har ökat i en takt som ingen hade förväntat sig. För några år sedan (innan plattformarna förlängdes i Eslöv, Lund, mfl) kunde man helt enkelt inte köra med tillräckligt långa tåg. När väl plattformarna var färdigbyggda (längre) kunde man inte köra tillräckligt många tåg (på grund av kapacitetsbrist i väntan på Citytunnneln). Flera politiska beslut har tagits för att vi nu under 2011 ska ha en kollektivtrafik med fler turer, längre tåg för att just undvika att man "står som sillar på varandra".

    SvaraRadera