Skånetrafiken introducerar för närvarande ett nytt biljettsystem. Istället för kort med magnetremsa som vi resenärer stoppar i en läsare kommer det kort med chip som vi håller upp mot en maskin. En annan del i det nya systemet är att det är möjligt att betala biljetten med mobiltelefonen, där bekräftelsen i mobilen fungerar som biljett. För att undvika problemet med "tjuvåkande" med gammal mobilbiljett behöver man som resenär (vid första användningen) ladda ner en programvara (från Skånetrafikens hemsida). Fördelen med systemet, utöver den stora smidigheten för konsumenten, är att kontantanvändningen minskar. Jag har för egen del drivit frågan om att kunna betala på andra sätt än kontanter, se här
Omkring 1 procent av biljetterna är mobilbiljetter. Sydsvenskan gör tolkningen att systemet är en flopp - ett uttryck för journalistisk dramaturgi. Med tanke på att Skånetrafiken ännu inte marknadsfört mobilsystemet är det kanske inte så konstigt att få använder det. Jag måste medge att jag inte kände till att applikationen redan var i bruk.
I artikeln diskuteras att ge en särskild rabatt för mobilanvändare. Jag är inte helt säker på att det behövs. Börja med en rejäl marknadsföringskampanj istället. Sen kan vi se om det behövs fler rabatter. Vi konsumenter behöver alltid tid på oss att ändra vårt beteende. Ta exemplet Internet. När internet var nytt pratade "dot-com människor" om att vi skulle börja handla på nätet (resor, böcker, etc). Först hände ingenting, men nu ser vi hur de flesta människor använder olika sökmotorer för resor för att hitta billigaste biljetten till London.