onsdag 9 december 2009

Egenansvaret får inte glömmas bort i klimatdebatten


Årets pristagare i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne, Elinor Ostrom, uttalar sig idag med anledning av det pågående Köpenhamnsmötet.

"Det finns en risk att den stora fokuseringen på vad USA och Kina måste åstadkomma gör att de mindre och lika nödvändiga initiativen för en bättre miljö glöms bort." se länk här

Jag är beredd att hålla med. De globala överenskommelserna är helt nödvändiga för att minska koldioxidhalten i atmosfären. Men det går att göra saker lokalt/regionalt och som enskild individ. Det ligger dessutom helt i linje med min övertygelse att vi som medborgare har både rättigheter och skyldigheter. Vi har möjligheten att rösta fram politiker som tar modiga, framtidsinriktade beslut, men vi måste också agera i vardagen.

Lever jag då själv som jag lär? Både Ja och Nej!

Som förtroendevald har jag varit med och driva på beslutet att Region Skåne ska vara fossilfritt 2020. Exempelvis kommer Skånetrafikens bussar kommer att vara gasdrivna istället för bensinberoende. Vi gör viktiga insatser när det gäller satsningar på förnyelsebar energi och bränslen, se tidigare inlägg om biogas här
Som privatperson kan jag göra mer. Här är några val jag gör idag, hör gärna av er med förslag på fler vardagstips.

  • Jag har radikalt minskat min konsumtion av nötkött, till förmån för fisk.
  • Jag använder nästan aldrig bil för korta resor inom Lund och åker ofta kollektivt om jag ska till och från Malmö. När jag väl kör bil kör jag en hybridbil, som har mycket mindre klimatpåverkan. (Innan jag blev regionråd var jag med i en bilpool, det kan jag verkligen rekommendera).