tisdag 20 april 2010

Sverigedemokraterna är pinsamma, men har rätt till en åsikt


- Det är helt absurt. Hur kan SD komma till en mångkulturell skola som Katte. Jag är iranier och född här men ser mig som svensk. Ingen ska ta det ifrån mig, sade Aidin Shoaibi, i klass SP3C.

Jag förstår att eleverna på Katedralskolan reagerar över att det kommer Sverigedemokrater till skolan. Inte minst för de med rötter i andra länder borde visa sin avsky mot ett parti som vill stänga gränserna och tar alla chanser att hacka på muslimer och invandringen.

Men vi lever i en demokrati där inga åsikter är felaktiga på förhand, där vi ska tillåta debatt och där de bästa åsikterna ska vinna medborgarnas förtroende. Precis som jag skrev om igår, se här har vi en tendens att bunta ihop människor och reducera människor till invandrare. Sverigedemokraterna är värst på det. Nu talar de om att det är invandrarnas fel och "att det ligger i deras natur" att vara odemokratiska. Fruktansvärt att de försöker göra sig till martyrer.
Jag har en dröm om ett Sverige som är öppet och där människor behandlas utifrån den individ man är.

Media