torsdag 2 september 2010

Bra med spårvagnar i centrala Lund

Alliansen i Lund föreslår att satsningen på spårvagn redan i första skedet ska omfatta centrum, se Sydsvenskan och Skånskan Jag tror att det är rätt tänkt. Troligen blir kostnaderna lägre om man bygger vid ett tillfälle. Dessutom blir attraktiviteten med spårvagn större.

Som jag har skrivit om tidigare under devisen satsa på spårvagnar

"När jag för en tid sedan skulle ta bussen vid Malmö central drabbades jag av det som många andra har varit med om. Jag ser min buss komma, den är 100 meter från hållplatsen men jag får vänta mer än fem minuter innan det är framme vid hållplatsen. Andra bussar står nämligen i vägen för "min" buss, som i sin tur står i vägen för en annan buss. Min erfarenhet illustrerar behovet av spårvagnstrafik (där bussar inte längre är i vägen för andra bussar) och där kollektivtrafiken därmed får en starkare position i stadsmiljön. Det finns också miljövänliga skäl för spårvagnstrafik. I Helsingborg, Lund och Malmö är luftkvaliteten i de centrala delarna inte tillräckligt bra."

1 kommentar:

  1. Hur är det då med alla olyckor som säkerligen kommer att inträffa! har varit i göteborg flera gånger och blivit nära överkörd varje gång. Om spårvagnar införs i Lund och Malmö kommer jag definitivt att flytta!

    SvaraRadera