torsdag 12 november 2009

Årets julklapp (spikmattan) har med politik att göra


Så är det bestämt. Årets julklapp är den (ö)kända spikmattan. Handelns utredningsinstitut menar att den slog igenom redan förra året och "representerar den tid vi lever i".

Visst är det positivt att människor söker efter produkter som ger livskvalitet. Jag lägger mig inte i vad människor lägger sina pengar på, så länge det inte skadar någon annan, och i det avseendet är spikmattan ofarlig.

Men marknadsföringen kring produkten har varit minst sagt offensiv där man försökt sälja in mattan som att den kan bota sjukdomar. Eller som den alltid klarsynte professor Martin Ingvar uttrycker det:

"Problemet har varit att man sålt spikmattor under förevändning att man ska bli frisk från ett antal olika sjukdomar men det saknas helt belägg för det. Om människor vill söka välbefinnande på detta sättet har jag ingen synpunkt men min uppfattning är att det finns bättre och billigare sätt för det. Det bästa är fysisk aktivitet."

Spikmattan illustrerar en mycket viktig fråga för sjukvårdspolitiken. Vi ska se till att skattepengar enbart används på evidensbaserade metoder. Medan medborgaren får lägga sina pengar på vad han/hon vill har vi som företräder medborgarna ett ansvar att varje skattekrona används på bästa sätt.

För egen del undviker jag årets julklapp 2009 till förmån för årets julklapp 2008, "en upplevelse". Jag har en månad på mig att bestämma vilken upplevelse det blir som jag ger bort. Förslag mottages gärna.

Media
SvD Sds DN