tisdag 5 januari 2010

Fyra spår mellan Malmö-Lund kan komma snarare än väntat


Sydsvenskan har under helgerna en reportageserie om "Malmö-Lund". Städerna växer helt enkelt ihop. Idag handlar det om pendlande och artikeln är ytterst belysande, se
här.

"De som reser mellan Lund och Köpenhamn får tio minuters kortare väg med Citytunneln. Men där är det stopp. Det finns ännu inga pengar avsatta för anslutningar till Citytunneln."

Att pendlingen Malmö-Lund inte påverkas av Citytunneln beror på att det är dubbelspår och inte fyra spår mellan Malmö och Lund. Det finns helt enkelt inte kapacitet. Men lite ljus ser vi i mörkret. I början av 2010 avser Banverket ansöka hos regeringen om tillåtlighet för utbyggnad till fyra spår på sträckan Arlöv-Flackarp. Som underlag kommer man då bl.a. att ha svaren på en remissomgång som inleddes i mitten av december. Bakgrunden är de avtal som slutits mellan Banverket och Burlövs och Staffanstorps kommuner och med Region Skåne om nedsänkt och delvis övertäckt järnväg i Åkarp och Hjärup. Se tidigare inlägg här