Sedan några år tillbaka är det möjligt för andra aktörer än SJ att köra på helger (snart även vid andra tidpunkter). Nya aktörer kan pressa priser och erbjuda andra attraktiva förmåner. Ett bra exempel på detta är att Veolia kör sträckan Malmö-Stockholm till ett fast pris till skillnad från SJ:s rörliga priser. Många resenärer tycker detta är positivt, inte minst att man kan köpa en Veolia-biljett på SJ:s hemsida och vice versa. Jag har själv åkt Veolia och blev positivt överraskad, i synnerhet av deras snygga restaurangvagn.
Den friare konkurrensen har ingen koppling till tågkaoset. Det som Lars Ohly känner till (men medvetet?) inte berättar är att Banverket har monopol på och ansvar för spåren och att staten delar ut tillträde till att köra på spåren till olika aktörer. En sak var positiv med Lars Ohlys framträdande i radion. Han var tydlig med att Veolia och andra aktörer kommer att försvinna vid en rödgrön valseger. Då försvinner valfriheten för oss resenärer.