tisdag 23 februari 2010

Lars Ohlys attack hjälper knappast resenärerna


Sedan kylan kom i
december har tågbolagen haft problem, somliga mer än andra. I julmånaden vart fler än var femte X2000-tåg försenat mer än en kvart, värst var det på sträckan Stockholm – Malmö. Av samtliga fjärrtåg var vart fjärde försenat. Men SJ:s pendeltåg gick bättre, 96 procent i tid, enligt DN

I SR lyssnade jag i morse på vänsterledaren och tidigare tågmästaren Lars Ohly. Hans analys av läget sammanfattas ungefär såhär: "Det är avregleringens fel och det blir ännu värre när ännu fler aktörer får tillträde att köra tåg".

Sedan några år tillbaka är det möjligt för andra aktörer än SJ att köra på helger (snart även vid andra tidpunkter). Nya aktörer kan pressa priser och erbjuda andra attraktiva förmåner. Ett bra exempel på detta är att Veolia kör sträckan Malmö-Stockholm till ett fast pris till skillnad från SJ:s rörliga priser. Många resenärer tycker detta är positivt, inte minst att man kan köpa en Veolia-biljett på SJ:s hemsida och vice versa. Jag har själv åkt Veolia och blev positivt överraskad, i synnerhet av deras snygga restaurangvagn.


Den friare konkurrensen har ingen koppling till tågkaoset. Det som Lars Ohly känner till (men medvetet?) inte berättar är att Banverket har monopol på och ansvar för spåren och att staten delar ut tillträde till att köra på spåren till olika aktörer. En sak var positiv med Lars Ohlys framträdande i radion. Han var tydlig med att Veolia och andra aktörer kommer att försvinna vid en rödgrön valseger. Då försvinner valfriheten för oss resenärer.


Media