måndag 15 mars 2010

På besök på gymnasieskola: Framtidstro ger lycka


Idag besökte jag Selma Lagerlöfgymnasiet i Landskrona. Eleverna jag träffade går omvårdnadsprogrammet. Jag erkänner. Jag trivs bättre i klassrummet än vid sammanträdesbordet. Lika kvävande som en dag med en politisk församling kan vara (alltför ofta tjafsande om småsaker), lika "energigivande" var dagens mötet med eleverna.

Den övervägande majoriteten av eleverna har rötter i andra länder (Kosovo, Irak, etc). Det är kanske ett skäl till att de uppvisade en stor respekt för demokratin, de tog den sannerligen inte för given. En elev, Emir, berättade stolt hur han nyligen röstade i det första Irakiska valet någonsin. Vi pratade om framtidstro, om betydelsen av utbildning och om vilka möjligheter som finns. Omsorg är ju framtidens arbetsmarknad. På väg hem från skolbesöket kom jag att tänka på Igor Ardoris, känd som gymnastikläraren från klass 9A. Hans bok Själförsvar är värd att läsa. Han medverkade på Folkpartiets riksmöte i helgen. Hans budskap var mycket tydligt: Det är övertygelsen om en bättre framtid som är nyckeln till om vi anstränger oss och tror på oss själva. Jag har tidigare bloggat om lycka, se här och här

Lycka handlar om framtidstro och att ha rätt förväntningar på livet. För de flesta är inte lycka att bli miljonär, utan att nå sina uppsatta mål. Då är det viktigt att ha rätt förväntningar på livet.

Ett exempel:
Uppsala Nya Tidning skriver om en svensk studie, publicerad i tidskriften "European Journal of Cancer". Unga människor som drabbas av cancer i unga år har bättre livskvalitet än "vanliga" ungdomar efter några år. Förklaringen är enligt forskarna att de "lär sig uppleva livet". Resultaten är i linje med andra studier på området.

Media